Planowanie marketingowe
autor: brak, dodano: 02.04.2006, 12:41, uczelnia: WSAiB Gdynia
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE - PLANOWANIE MARKETINGOWE
1) Wyjaśnij istotę procesu planowania - Planowanie jest niezwykle ważnym elementem każdej firmy proces ten jest skomplikowany ale tez niezwykle ważny sposobem informowania przedsiębiorstwa o koniecznych zmianach i ich skutkach w sposób otwarty i nie odbierany jako zagrożenie. Planowanie z uwzględnieniem zmian w warunkach działania stwarza szczególne okazje do zdobycia istotnej przewagi konkurencyjnej. Jest metodą radzenia sobie ze złożonością oceny wszystkich rynków, określenia istoty zmian i ustalenia potencjalnej rentowności.
2) Czego dotyczy obszar planu - Dotyczy liczby dziedzin objętych planowaniem. Na przykład biznes plan obejmuje kompleks działań organizacyjno-ekonomicznych związanych z działalnością przedsiębiorstwa, natomiast plan działalności logistycznej dotyczy jedynie sterowania zasobami gwarantującymi nie przerwaną produkcję przedsiębiorstwa.
3) Co obejmuje zakres planu - Zakres planu wynika z liczby zagadnień jakie on obejmuje np.: zakres czynności obejmujących plan marketingowy jednego produktu jest mniejszy niż plan produkcji wykonany przez dział controllingu z uwzględnieniem rachunkowości zarządczej
4) Na czym polega podział planów według horyzontów - Horyzont czasowy zawiera informacje o terminie osiągnięcia ustalonego przez decydenta celu i (lub) zakończenie zaplanowanych i wykonywanych przesięwzięć .W zależnosci od długości okresu objętego planem dokonujemy ich podziału na krótkookresowe i długo okresowe (średniookresowe wieloletnie i perspektywiczne). Obszar planów długookresowych dotyczy przykładowo holdingu grupującego kilka spółek, a krótkookresowy pojedynczych niewielkich podmiotów gospodarczych (instytucji).
5) Przedstaw etapy cyklu planowania - (1) Sprecyzowanie celu. (2) Określenie zasobów. (3) Kolejność i sposób użycia zasobów. (4) Koncepcje wykonania. (5) Decyzja wybór wariantu. (6) Plan.
6) Czym charakteryzuje się planowanie strategiczne - Jest to proces wyboru celów przedsiębiorstwa, ustalanie polityki i programów potrzebnych do realizacji konkretnych zadań niezbędnych do osiągnięcia tych celów oraz wyboru metod koniecznych do zapewnienia wdrożenia polityki i programów strategicznych. Jest to więc proces decydowania o tym, co dla przyszłości firmy jest najwłaściwsze, czym się powinna zajmować, jacy będą klienci i w jaki sposób zapewnić sobie lepsze funkcjonowanie i większą skuteczność. Podstawą tego planowania jest zespolenie na każdym poziomie zarządzania, myślenia strategicznego z operacyjnym podejmowaniem decyzji i włączenie w te procesy wszystkich obszarów funkcjonalnych organizacji. Podstawą planowania strategicznego firmy jest zwykle pewna wizja przyszłości, z której wynikają wytyczne dla określenia misji i celów oraz budowy strategii. Głównymi jego cechami muszą być: kompleksowość, tj. konieczność jego realizacji z perspektywy całej organizacji, kreatywność, tj. poszukiwanie najlepszych nowatorskich rozwiązań w systemie, który obejmuje organizację i otoczenie oraz ich wzajemne relacje, a także antycypacja, tj. wyprzedzające rozpoznanie warunków działania, problemów, skutków, okazji, zagrożeń itp. Planowanie strategiczne zapewnia konsekwentne ukierunkowanie działalności przedsiębiorstwa. Ułatwia menedżerom przewidywanie problemów, zanim powstaną i rozwiązywanie ich zanim staną się trudne, a także dostrzeżenie okazji ryzykownych i pewnych oraz dokonanie wyboru między nimi. Dokładna analiza związana z opracowaniem planu strategicznego dostarcza im większej liczby informacji, co ułatwia podejmowanie trafnych decyzji.
7) Co jest przedmiotem planów operacyjnych w firmie (instytucji) - Przedmiotem takich planów jest działanie marketingowe prowadzone przy uzyciu wyselekcjonowanych zasobów i narzędzi na ograniczonym (regionalnym) rynku w krótkim czasie (1-2 lata).
8) Czego dotyczą plany taktyczne organizacji - Dotyczą one działanie składające się na jedna kampanie Ich celem może być szybkie wprowadzenie na rynek nowego produktu tak, aby wyprzedzić działania konkurentów podtrzymanie życia produktu, który znajduje się w schyłkowej fazie cyklu życia przeciwdziałania akcji zorganizowanej przez konkurentów.
9) Opisz przedmiot planu marketingowego - Plan określający rynki zbytu, cele działań marketingowych, budżet marketingu oraz kalendarz realizacji tych działań. Plan ten stanowi podstawę sporządzania biznes planu i planu rozwoju firmy. Powinien on więc wskazywać najbardziej obiecujące możliwości dla przedsiębiorstw, a także określać sposób penetracji osiągnięcia i utrzymania pozycji na określonych rynkach. Plan marketingowy jest narzędziem, za pomocą którego można połączyć wszystkie elementy kompozycji marketingowej (marketing-mix) w skoordynowany plan działania.
10) Wymień i scharakteryzuj etapy budowy planu marketingowego - (1) Określenie podstawowych założeń dotyczących krótko i długoterminowego rozwoju firmy. (2) Ocena wolumenu sprzedaży w minionym okresie oraz zysku ze sprzedaży głównych produktów firmy (według rynku i obszaru zbytu). (3) Analiza szans i zagrożeń firmy w otoczeniu (według rynków i produktów). (4) Analiza mocnych i słabych stron firmy oraz konkurentów w sferze potencjału technicznego, produktów, finansów, polityki cen, reklamy, promocji. (5) Określenie celów długoterminowych (marketingowych, finansowych, rozwojowych) oraz strategii realizacji tych celów. (6) Określenie celów i strategii na przyszły rok ze szczególnym uwzględnieniem jednostek i przychodu przypadającego na poszczególne produkty, rynki, segmenty oraz na każdego pracownika działu marketingu. (7) Harmonogram działań ściśle skoordynowany z preliminarzami budżetowymi zaangażowanych komórek, określający kolejność wszystkich działań marketingowych dla poszczególnych produktów na poszczególnych rynkach (reklama, promocja sprzedaży, public relations). (8) Określenie celów na wszystkie następne lata, jednakże w sposób mniej szczegółowy. (9) Podsumowanie związane z pytaniem, w jaki sposób firma będzie inwestować przy swoich możliwościach kapitałowych, korygować słabe strony, wyznaczać kluczowe priorytety.
11) Opisz konstrukcje planu marketingowego - Plan taki powinien zawierać Streszczenie dla zarządu. (1) Przegląd aktualnej sytuacji marketingowej (Analiza otoczenie marketingowe, Analiza systemu marketingowego, Specjalne instrumenty marketingowe, Analizę możliwości i zagrożeń, Założenia). (2) Cele marketingowe (Sprzedaż, Zyski, Nabywcy, Produkty). (3) Strategie marketingowe (Zidentyfikowanie rynku docelowego, Pozycjonować produkt w świadomości potencjalnych nabywców, Zdefiniowanie produktu dla docelowego rynku, Ustalenie odpowiedniej ceny, Dostarczenie odpowiedniego produktu do właściwego miejsca, Informowanie o produkcie odpowiednich nabywców). (4) Program działań. (5) Budżet marketingowy. (6) Kontrola wyników.
12) Przedstaw zasadnicze elementy całościowego planu marketingowego - (1) Określenie podstawowych założeń dotyczących krótko i długoterminowego rozwoju firmy. (2) Ocena wolumenu sprzedaży w minionym okresie oraz zysku ze sprzedaży głównych produktów firmy (według rynku i obszaru zbytu). (3) Analiza szans i zagrożeń firmy w otoczeniu (według rynków i produktów). (4) Analiza mocnych i słabych stron firmy oraz konkurentów w sferze potencjału technicznego, produktów, finansów, polityki cen, reklamy, promocji. (5) Określenie celów długoterminowych (marketingowych, finansowych, rozwojowych) oraz strategii realizacji tych celów. (6) Określenie celów i strategii na przyszły rok ze szczególnym uwzględnieniem jednostek i przychodu przypadającego na poszczególne produkty, rynki, segmenty oraz na każdego pracownika działu marketingu. (7) Harmonogram działań ściśle skoordynowany z preliminarzami budżetowymi zaangażowanych komórek, określający kolejność wszystkich działań marketingowych dla poszczególnych produktów na poszczególnych rynkach (reklama, promocja sprzedaży, public relations). (8) Określenie celów na wszystkie następne lata, jednakże w sposób mniej szczegółowy. (9) Podsumowanie związane z pytaniem, w jaki sposób firma będzie inwestować przy swoich możliwościach kapitałowych, korygować słabe strony, wyznaczać kluczowe priorytety.
13) Podaj najistotniejsze elementy struktury planu marketingowego dla wprowadzenia na rynek nowego produktu - Wprowadzenie na nasycony rynek nowego produktu wymaga koordynacji wielu działań i znaczych nakładów finansowych. Dlatego działanie tego typu wymaga ścisłego rozplanowania procesu wprowadzenia produktu i jego utrzymanie na rynku docelowym w wypadku nowego produktu nie istnieją dane o jego sprzedaży w przeszłości choć można posiąść dane o produkcie poprzedzającym nowy produkt lub o produkcie konkurencyjnym. W przypadku całkowicie nowego produktu badania rynkowe powinny uwzględniać wielkość rynku, konkurencje, społeczną strukturę rynku. istotne będą także informacje o budżecie niezbędnym do skutecznego użycia narzędzi marketingowych w planie powinno się również znaleźć pełne uzasadnienie wprowadzenia nowego produktu na rynek.